ابطال نام دامنه

Facebook Twitter Linkedin Instagram YouTube VK Xing
()

نام دامنه تقریبا یکی از الزامات هر کسب و کاری در زندگی فن اورانه پیش رو است، وجود بسیاری از کسب و کارهای نوین ( استارت اپ ها ) بدون داشتن نام دامنه تقریبا غیر ممکن است ، انتخاب نام دامنه برای هر کسب و کاری از اهمیت زیادی برخوردار است چرا که ممکن است با انتخاب نام هایی که مربوط به برند های ثبت شده دیگری باشند با ضمانت اجراهای سختی مانند ابطال نام دامنه مواجه شوند.

گاها دیده می شود نام های دامنه برند های معروف توسط افراد عادی ثبت می شوند که این مهم با مالکیت فکری برند مورد نظر در تضاد خواهد بود در این گونه موارد برای استرداد نام دامنه راهکارهای مختلفی وجود دارد این راهکارها در دو طبقه داخلی و بین المللی امکان پذیر است.

روش های ابطال نام دامنه

روش اول : راهکار داخلی را تقریبا افراد با آن اشنایی دارند ، مراجعه به محاکم حقوقی و تقدیم دادخواست ابطال نامه دامنه ای که ادعای ثبت غیر قانونی آن وجود دارد، در این روش زمان طولانی پیش رو خواهد بود و ممکن است نتیجه دلخواه به دلیل تخصصی نبودن محاکم نیز به دست نیاید.

روش دوم : راهکار بین المللی جهت ابطال نام دامنه : استفاده از ظرفیت های داوری تخصصی در مورد ابطال نام دامنه می باشد، چندین سازمان و نهاد چنین خدماتی را ارایه می نمایند که بر اساس یک سری اصول و قواعد در کمتر از دو ماه نسبت به رسیدگی و تصمیم گیری در این خصوص اقدام می نمایند.

نهادهای اداری ( شبه داوری)  متعددی در این زمینه وجود دارند که جمهوری اسلامی ایران صرفا نهاد داوری تخصصی موجود در سازمان جهانی مالکیت فکری WIPO را پذیرفته ، برای استفاده از ظرفیت این نهاد شخص مدعی ابطال نام دامنه به صورت الکترونیکی درخواست و مدارک خود را ارایه می نماید و سازمان بر اساس اطلاعات مندرج در زمان ثبت نام دامنه درخواست پاسخ از مالک فعلی دامنه می نماید و در نهایت نسبت به موضوع تصمیم گیری می نماید.

نهاد اخیر الذکر برای تصمیم گیری می بایست سه شرط را بررسی نماید که در صورت اجماع هر سه شرط می تواند نسبت به ابطال نام دامنه و نهایتا انتقال نام دامنه به نام مدعی اقدام نماید.

شروط فوق الذکر به شرح ذیل می باشند :

۱-نام ‌دامنه ثبت شده مشابه یا دارای تشابه گمراه‌ کننده با علامت تجاری یا علامت خدماتی است که خواهان نسبت بدان دارای حق است، و

۲-دارنده هیچگونه حق یا منفعت مشروع نسبت به نام دامنه ندارد، و

۳-ثبت دامنه یا استفاده از آن با سوءنیت انجام گرفته باشد

پس خواهان باید در جریان رسیدگی ثابت نماید که هر سه عنصر در ادعای وی موجود است.

اثبات هر یک از موارد فوق دارای شرایط ویژه ای می باشد که نیاز به بررسی دقیق هر پرونده را می طلبد.

آرش علیزاده نیری - ابطال نام دامنه

آرش علیزاده نیری - ابطال نام دامنه

 

 

 

 

 

آرش علیزاده نیری

وکیل پایه یک دادگستری

در صورت مفید بودن لطفا امتیاز دهید.

لطفا برای رای دادن بر روی ستاره ها کلیک نمایید

Leave a Reply

Your email address will not be published.Required fields are marked *