وکیل جرایم رایانه ای

Facebook Twitter Linkedin Instagram YouTube VK Xing
()

وکیل جرایم رایانه ای : جرایم رایانه ای نوع جدیدی از جرایم است که با پیشرفت سریع و فراگیر شدن رایانه ها به‌وسیله رایانه و یا از مجرای فضای سایبر ارتکاب‌ می یابد.

 

وکیل جرایم رایانه ای

هرچند که جرائمی از قبیل جعل و کلاهبرداری و یا سرقت رایانه ای قابل بررسی با عمومات قانون مجازات اسلامی است ولی جرایمی مانند دسترسی غیر مجاز ، استفاده از پهنای باند بین المللی و … زوایای فنی پیچیده ای دارد که یک تخصص و درک مفاهیم و جرایم آن نیاز به سالها تجربه و فعالیت عملی در این حوزه دارد.

"<yoastmark

جرایم شایع رایانه ای عبارتند از :

چرا به وکیل متخصص جرایم رایانه ای نیاز داریم ؟

درک  صحیح از روند ارتکاب جرم در این دست جرایم تخصصی مهمترین عامل در چینش نحوه دفاع و یا طرح شکایت خواهد بود، بدیهیست در روند رسیدگی ممکن است نظر به تخصصی بودن موضوع، بررسی جوانب امر به کارشناس متخصص ارجاع گردد و کارشناسان مربوطه به سادگی چنین اشکالاتی را تشخیص داده و در صورتی که دعوا به طور صحیح طرح نشده باشد ممکن است مسیر احقاق حقوق موکلین ناهموار و یا به طور کلی از بین برود همچنین جهت تشریح ادعا و روشن نمودن زوایای پیدا و پنهان پرونده برای کارشناس و قضات محترم، حضور وکیل متخصص حیاتی می باشد ، لذا اکیدا توصیه می گردد در این دست دعاوی از وکلای متخصص این حوزه مشاوره و کمک گرفته شود.

وکیل متخصص جرایم رایانه ای چه کسی است؟

طببعتا برای درک و تشخیص زوایای دعاوی تخصصی استفاده از‌ وکلایی که خود در آن زمینه خاص صاحب تجریه عملی باشند در اولویت قرار خواهند داشت.

داشتن تجربه عملی در حوزه این دست دعاوی تخصصی ( جرایم رایانه ای – جرایم سایبری ) حقوق موکل را در تمامی لحظات دادرسی و محاکمه مصون از اشتباه می نماید چرا که در برخورد با موضوعات فنی وکیل متخصص می تواند بهترین دفاع را انجام داده و به طور کامل منافع موکل را حفظ نماید.

 

دسترسی غیر مجاز در جرایم سایبری

دسترسی غیر مجاز رایانه ای به دسترسی افراد فاقد صلاحیت به اطلاعات حفاظت شده گفته می شود که برای این اقدام بزهکارانه مجازات در نظر گرفته شده.

شنود غیرمجاز

شنود غیر مجاز یکی از جرایم نویینی است که با رشد تکنولوژی گسترش زیاده داشته و به معنی شنود اطلاعات در هر یک از روش های انتقال اطلاعات به صورت الکترونیکی است که به صورت غیر مجاز انجام شود.

ماده ۲ قانون جرایم رایانه ای در خصوص شنود رایانه ای اشعار می دارد هر کس به طور غیرمجاز محتوای در حال انتقال ارتباطات غیرعمومی در سامانه‌‌های رایانه‌ای یا مخابراتی یا امواج الکترومغناطیسی یا نوری را شنود کند مرتکب این جرم شده است.

جعل رایانه ای و استفاده از داده های مجعول

جعل رایانه عبارت است از تغییر و تحریف داده های قابل استناد بدون مجوز قانونی

تخریب و اخلال در داده های رایانه ای و مخابراتی

حسب ماده ۸ قانون جرایم رایانه ای هرکس به طور غیرمجاز داده‌های دیگری را از سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی یا حاملهای داده حذف یا تخریب یا مختل یا غیرقابل پردازش کند مرتکب جرم تخریب و اخلال در داده های رایانه ای شده است.

جرایم علیه عفت و اخلاق عمومی

حسب ماده ۱۴ هرکس به وسیله سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی یا حاملهای داده محتویات مستهجن را منتشر، توزیع یا معامله کند یا به قصد تجارت یا افساد تولید یا ذخیره یا نگهداری کند بزه جرایم علیه عفت و اخلاق عمومی را انجام داده است.

سرقت رایانه ای

سرقت رایانه ای در ماده۱۲ قانون جرایم رایانه ای به شرح آتی تعریف شده است هرکس به طور غیرمجاز داده‌های متعلق به دیگری را برباید، چنانچه عین داده‌ها در اختیار صاحب آن باشد لذا برای تحقق این بزه می بایست شروطی رعایت گردد.

کلاهبرداری رایانه ای

کلاهبرداری رایانه ای  طبق ماده ۱۳ قانون جرایم رایانه ای عبارت است هرکس به طور غیرمجاز از سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی با ارتکاب اعمالی از قبیل وارد کردن، تغییر، محو، ایجاد یا متوقف کردن داده‌ها یا مختل کردن سامانه، وجه یا مـال یا منفعت یا خدمات یا امتیازات مالی برای خود یا دیگری تحصیل کند شاید یکی از پر بحث ترین مواد قانون جرایم رایانه ای این ماده است که بعدا و مفصا در این خصوص توضیح داده خواهد شد.

هتک حیثیت ، توهین و نشر اکاذیب از طریق رایانه و‌فضای مجازی

ماده ۱۶ و ۱۷ و ۱۸ قانون جرایم رایانه ای

هرکس به طور غیرمجاز از سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی با ارتکاب اعمالی از قبیل وارد کردن، تغییر، محو، ایجاد یا متوقف کردن داده‌ها یا مختل کردن سامانه، وجه یا مـال یا منفعت یا خدمات یا امتیازات مالی برای خود یا دیگری تحصیل کند

هر کس به وسیله سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی صوت یا تصویر یا فیلم خصوصی یا خانوادگی یا اسرار دیگری را بدون رضایت او جز در موارد قانونی منتشر کند یا دسترس دیگران قرار دهد، به نحوی که منجر به ضرر یا عرفاً موجب هتک حیثیت او شود
هر کس به قصد اضرار به غیر یا تشویش اذهان عمومی یا مقامات رسمی به وسیله سامانه رایانه‌ای یا مخابراتی اکاذیبی را منتشر نماید یا در دسترس دیگران قرار دهد یا با همان مقاصد اعمالی را بر خلاف حقیقت، رأساً یا به عنوان نقل قول، به شخص حقیقی یا حقوقی به طور صریح یا تلویحی نسبت دهد مرتکب جرایم هتک حیثیت و توهین و نشر اکاذیب از طریق فضای مجازی شده است.

جاسوسی رایانه ای

ماده ۳ قانون جرایم رایانه در خصوص جاسوسی اشعار می دارد هر کس به طور غیرمجاز نسبت به داده‌های سری درحال انتقال یا ذخیره‌شده در سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی یا حاملهای داده مرتکب اعمال زیر شود که مشروحا در پست های بعدی توضیح داده خواهد شد.

 

استفاده از پهنای باند اینترنتی ( ترمینیشن و اوریجینیت )

ترمینیشن (Termination) به انتقال تماس های تلفنی اینترنتی از خارج به داخل کشور گفته می‌شود و اورجینیشن (Origination) بر عکس این عمل است ، با توجه به عدم امکان نظارت بر مکالمات ( ترافیک ) ارسالی امکان سو استفاده های متعددی وجود خواهد داشت.

ماده ۲۴ قانون جرایم رایانه ای عنصر قانونی جرم ترمینیت و ارجینیت را به شرح آتی تبیین نموده است هرکس بدون مجوز قانونی از پهنای باند بین‌المللی برای برقراری ارتباطات مخابراتی مبتنی بر پروتکل اینترنتی از خارج ایران به داخل یا برعکس استفاده کند، به حبس از یک تا سه سال یا جزای نقدی از یکصد میلیون (۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا یک میلیارد (۱.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

 

پولشویی

پولشویی از طریق فضای سایبری با توجه به حساسیت موضوع یکی از مهمترین جرایم رایانه ای در حوزه اقتصادی است که اثرات زیانباری در تقاصاد خواهد داشت لذا می بایست به طور دقیق مورد بررسی قرار بگیرد.

جرایم مربوط به کپی رایت

ابن دسته از جرایم رایانه ای مربوط به کپی رایت و حقوق مولف نیز می تواند باعث ورود ضرر های غیر قابل جبران به یک برند شود که نیازمند دانش ویژه برای تشخیص مشکلات حادث دارد.

آینده جرایم رایانه ای تروریست رایانه ای

مبحث تروریست رایانه ای یکی از جرایم سایبری بین المللی و بین الدولتی است که اثرات مخربی در روابط دولت ها ممکن است ایحاد نماید ، جرایم سایبری سازمانی می تواند حتی منجر به شروع جنک بین دولت ها گردد.

Cryptojacking

Cryptojacking یکی از شاخه های جدید جرایم رایانه ای است که بزهکار بدون اطلاع بزهدیده از توانایی پردازش سیستم های رایانه ای یا تجهیزات شبکه بزهدیده برای تولید رمز ارز ها استفاده می نماید. اطلاعات بیشتر

 

تعیین وقت مشاوره با هماهنگی قبلی

جهت اخذ مشاوره در مورد این موضوع با ما تماس بگیرید

تلفن همراه : ۰۹۱۲۲۰۹۱۵۷۵

تلفن ثابت : ۸۸۰۷۱۵۱۹

آرش علیزاده نیری وکیل متخصص جرایم رایانه ای با بیش از ۱۷ سال تجربه عملی در زمینه برنامه نویسی ، شبکه و امنیت رایانه ای

عضو کانون وکلای دادگستری مرکز

در صورت مفید بودن لطفا امتیاز دهید.

لطفا برای رای دادن بر روی ستاره ها کلیک نمایید