سواستفاده مدیران در شرکت های تجاری

Facebook Twitter Linkedin Instagram YouTube VK Xing
()

سواستفاده مدیران در شرکت های تجاری ؛ یکی از مهمترین تفاوت های شرکت های سهامی ( سهامی خاص و عام ) با شرکت با مسولیت محدود که عموما به ان پرداخته نشده تفاوت در مسولیت کیفری مدیران شرکت ها هست که در این مطلب تلاش خواهیم نمود این تفاوت ها را بیان نماییم.

به طور کل برای جرم بودن عمل فرد می بایست ان عمل در قوانین جرم انگاری شده باشد و نمی توان رفتاری را که جرم انگاری نشده است – حتی اگر از لحاظ اخلاقی نکوهیده باشد – تعیین مجازات نمود، پس برای تشکیل ارکان عمل مجرمانه پس از عنصر معنوی و ماده ، عنصر قانونی جرم می بایست وجود داشته باشد.

برای بعضی رفتار های مجرمانه ممکن است قوانین کلی و عمومی وجود داشته باشد و یا قوانین خاصی تصویب شود که در بحث شرکت های سهامی و مسولیت محدود این اتفاق افتاده.

 

سواستفاده مدیران در شرکت های تجاری

عنصر قانونی سو استفاده مدیران شرکت های سهامی ( سهامی خاص و عام )

عنصر قانونی برای سو استفاده مدیران در شرکت های سهامی ماده ۲۵ لایحه اصلاح قانون تجارت است که در ماده ۲۵۸ رفتار مجرمانه را اعلام و جرم انگاری نموده است که به شرح ذیل قابل مشاهده است

‌ماده ۲۵۸ لایحه اصلاح قانون تجارت

 

اشخاص زیر به حبس تأدیبی از یک سال تا سه سال محکوم خواهند شد:

۱ – رئیس و اعضاء هیأت مدیره و مدیر عامل شرکت که بدون صورت دارایی و ترازنامه یا به استناد صورت دارایی و ترازنامه مزور منافع موهومی‌را بین صاحبان سهام تقسیم کرده باشند.
۲ – رئیس و اعضاء هیأت مدیره و مدیر عامل شرکت که ترازنامه غیر واقع به منظور پنهان داشتن وضعیت واقعی شرکت به صاحبان سهام ارائه یا‌منتشر کرده باشند.
۳ – رئیس و اعضاء هیأت مدیره و مدیر عامل شرکت که اموال یا اعتبارات شرکت را برخلاف منافع شرکت برای مقاصد شخصی یا برای شرکت یا‌مؤسسه دیگری که خود به طور مستقیم یا غیر مستقیم در آن ذینفع می‌باشند مورد استفاده قرار دهند.
۴ – رئیس و اعضاء هیأت مدیره و مدیر عامل شرکت که با سوء نیت از اختیارات خود بر خلاف منافع شرکت برای مقاصد شخصی یا به خاطر‌شرکت یا مؤسسه دیگری که خود به طور مستقیم یا غیر مستقیم در آن ذینفع می‌باشند استفاده کنند.

 

عنصر قانونی سو استفاده مدیران شرکت های با مسولیت محدود

نکته قابل توجه در شرکت های با مسولیت محدود موضوع عدم جرم انگاری سو استفاده مدیران شرکت های با مسولیت محدود است ، البته این بدان معنی نیست که اگر مدیری در شرکت با مسولیت محدود دچار سو استفاده شود قابل مجازات نیست بلکه در شرکت های با مسولیت محدود مجازات رفتار ارتکابی بر اساس قواعد عمومی کیفری تعیین می شود.

 

نمونه کیفرخواست صادره در خصوص ماده ۲۵۸ لایحه اصلاح قانون تجارت در خصوص سو استفاده مدیران شرکت های سهامی از شرکت

سواستفاده مدیران در شرکت های تجاری - وکیل متخصص دعاوی شرکت های تجاری
سواستفاده مدیران در شرکت های تجاری – وکیل متخصص دعاوی شرکت های تجاری

 

تعیین وقت مشاوره با هماهنگی قبلی

جهت اخذ مشاوره در مورد این موضوع با ما تماس بگیرید

تلفن همراه : ۰۹۱۲۲۰۹۱۵۷۵

تلفن ثابت : ۸۸۰۷۱۵۱۹

آرش علیزاده نیری

وکیل پایه یک دادگستری

متخصص در زمینه دعاوی شرکت های تجاری

عضو کانون وکلای دادگستری مرکز ( تهران )

در صورت مفید بودن لطفا امتیاز دهید.

لطفا برای رای دادن بر روی ستاره ها کلیک نمایید

Leave a Reply

Your email address will not be published.Required fields are marked *